Att ha ordning på sina kunder är en viktig pusselbit inom affärsutveckling. Skapa ett kundregister som innehåller dagens kunder och framtida potentiella kunder.
Ett bra verktyg för att ta fram potentiella kunder är Creditsafe.
Sök på län, omsättning och bransch för att finna just dina kunder.
Kundregistret kan bestå av en enkel excelfil som innehåller:
- Företagsnamn
- Kontaktperson och telefonnummer
- Om och när ett ev avtal löper ut
- Bolagets omsättning och antal anställda
- När i tiden något skall göras med respektive kund
- Nästa åtgärd (ex. nästa besök, liggande offert/avtal, julgåva mm)
När man har ett fungerande kundregister kan man gå igenom punkterna nedan:
- Marknadsanalys, Segmentering mm
- Key Account kunder
- Marknadsplan, Vision, Policys mm
- Mål, Prognos, Budget mm
- Avtalsmallar
- CRM (Customer relationship management) eller kundärende hanteringssystem
- Kundfordringar
- Kreditupplysning (Euler Hermes, Market Safe mm)
- Nöjd Kund Index
- Reklamation
- Konkurrentanalys