- Egen hemsida och microsajter
- Facebook.se
- Youtube.se
- Flickr.com
- SlideShare.net
- Stayfriends.se
- Ning.com
- Linkedin.com
- Digg.com
- Pusha.se
- Bambuser.com
- Ustream.com
- MySpace.com
- Metacafe.com
- Blip.tv
Sökmotorer mm
- Google.se
- Altavista.se
- Bing.se
- Yahoo.se
- Infoo.se
- Eniro.se
- Hitta.se
- Collecta.com
- Scoopler.com
- TweetMeme.com
- Delicious.com
- Birthday.se
- Wikipedia.se
- Truveo.com
- Plaxio.com
- Notified.se
- Friendfeed.com
- Twingly.com
Invasionen av sociala medier går inte att hindra dock ska man inte köpa allt man ser och man behöver inte vara överallt. Däremot är det något du måste ha med som en del i din affärsutveckling i dag. Sätt din strategi vad avser sociala medier ha en plan var man ska vara samt vad man ska göra.
Min personliga favorit är Scania. Deras hemsida http://www.scania.se/ har en snygg grafisk profil och en röd tråd för sociala medier.
Ta en en titt på http://www.youtube.com/scaniagroup där de har lagt till samma grafiska profil och nyttjar Youtubes kapacitet för sina filmer. Målet Scania har med sina hemsidor och sociala medier är att ”öka trafiken till deras hemsidor” och att ”stärka samt öka kännedomen av varumärket”. På sikt skapa möjligheter till att göra affär.
Jag tror man måste lära sig spelet med Sociala Medier och det kan ta tid och strategin kommer att förändras under tiden.
Några råd är att göra dina produkter eller tjänster personliga. Anteckna ned ditt företags historia, exempelvis hur bolaget startades (Story Telling). Skapa din egen blogg. Lyssna, lär och bjud in din målgrupp genom sociala medier.
SÖKMOTOROPTIMERINGSTIPS – En Sökmotoroptimeringsguide med tips för nybörjaren och för den som kommit en bit på vägen!
http://sökmotoroptimeringstips.se/
Slutligen: Blyga företag får inte framgång i sociala medier, med andra ord testa, testa och åter testa.