Marknads- och försäljningskanaler

Som ett led inom din affärsutveckling behöver du gå igenom dina marknadsförings- och försäljningskanaler och fundera vilka vägar som passar ditt företag, dina produkter/tjänster och dina kunder bäst.

  • Fältsäljare – Före, Under och Efter Kundbesöket (FUEKB)
  • Fältsäljare – Tid Hos Kund (THK) antal besök/dag och besöksutfall mm
  • Innesäljare, Kundtjänst och Telemarketing
  • ÅF, Grossist, Agent och Partners
  • Internet (Hemsida, Microsajter, Sociala Medier, Sökmotorer mm)
  • Hur sälja mer till befintliga kunder, säljtävlingar mm
  • Mässor
  • DirektReklam, kundtidningar, fripassagerare
  • Branschorganisationer, Skolor, Kommunvägledare mfl
  • Annonsering, Affischering, Bilreklam mm
  • Press och Cision.se mm
  • Sponsring
  • Radio, TV och PC i butik och Butiksexponering
  • Kampanjer/aktiviteter
  • Fakturering inkl fripassagerare
  • Uppföljning/avvikelserapporter, avslutsprocent tagna affärer mm
  • Lojalitetsprogram
  • Grafisk profil/Logotype manual, Give Away och Säljkläder
  • Utbildning av kund och intern personal (Produktutbildning, Kundfokus mm) samt Säljkonferenser, Frågor & Svar
  • Prognos, Budget och säljmål
  • Säljmaterial (sälj o kundpärm, foldrar, usp, Success stories, 3D filmer, Bildarkiv, Produkt och tjänste katalog
  • Reklambyrå
  • Extranät och Intranät (inklusive Sales Tools)
  • Intern och Extern lansering
  • Internt News Letter