Som ett led inom din affärsutveckling behöver du gå igenom dina marknadsförings- och försäljningskanaler och fundera vilka vägar som passar ditt företag, dina produkter/tjänster och dina kunder bäst.
- Fältsäljare – Före, Under och Efter Kundbesöket (FUEKB)
- Fältsäljare – Tid Hos Kund (THK) antal besök/dag och besöksutfall mm
- Innesäljare, Kundtjänst och Telemarketing
- ÅF, Grossist, Agent och Partners
- Internet (Hemsida, Microsajter, Sociala Medier, Sökmotorer mm)
- Hur sälja mer till befintliga kunder, säljtävlingar mm
- Mässor
- DirektReklam, kundtidningar, fripassagerare
- Branschorganisationer, Skolor, Kommunvägledare mfl
- Annonsering, Affischering, Bilreklam mm
- Press och Cision.se mm
- Sponsring
- Radio, TV och PC i butik och Butiksexponering
- Kampanjer/aktiviteter
- Fakturering inkl fripassagerare
- Uppföljning/avvikelserapporter, avslutsprocent tagna affärer mm
- Lojalitetsprogram
- Grafisk profil/Logotype manual, Give Away och Säljkläder
- Utbildning av kund och intern personal (Produktutbildning, Kundfokus mm) samt Säljkonferenser, Frågor & Svar
- Prognos, Budget och säljmål
- Säljmaterial (sälj o kundpärm, foldrar, usp, Success stories, 3D filmer, Bildarkiv, Produkt och tjänste katalog
- Reklambyrå
- Extranät och Intranät (inklusive Sales Tools)
- Intern och Extern lansering
- Internt News Letter